ظرفیت تاریخی قصص قرآنی در مواجهه با هرمنوتیک و تاریخیت معاصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران

المستخلص

در قرآن کریم، قصه‌های قرآنی متعددی ذکر شده است، اما آیا این قصص قرآنی، نقش در تمدن نوین اسلامی خواهند داشت؟ برای فهم این جایگاه، در این مقاله به این پرسش پرداخته‌ایم که «ظرفیت‌های تمدنی و تاریخی وجه مخیل قصص قرآنی در مواجهه با داستان‌های انسانی مبتنی بر تخیلِ هرمنوتیک غربی و معاصر چیست؟» در پاسخ به این پرسش، با بهره‌گیری از روش مطالعۀ تطبیقی، بر هرمنوتیک و تاریخیت مارتین هایدگر و پس از آن، آراء پل ریکور متمرکز شده‌ایم. هایدگر در توضیح هرمنوتیک و تاریخیت، شکل‌گیریِ مقولات فاهمه در کانت را محصول تخیل تولیدگر می‌داند و تخیل در قوۀ حکم را تخیل بازسازنده معرفی می‌کند. در نظر هایدگر، فهم با دور هرمنوتیکی میان این دو معنای از تخیل شکل می‌گیرد و هرمنوتیک و تاریخیت، جایگزین مابعدالطبیعۀ سنتی و سوژۀ استعلایی می‌شود. در ادامه با تاکید بر رابطۀ زبان، تخیل و داستان، با مقایسۀ آراء هایدگر و پل ریکور، توضیح داده‌ایم که در هرمنوتیک غربیِ معاصر، چگونه واقعیت و حقیقت، تحت تاثیر تخیل زبانی شکل می‌گیرد. چگونه روایت‌های مخیَّلِ انسانی، حقیقت را به تبعیت از صورت‌های خیالیِ انسان شکل می‌دهند؟

عنوان المقالة [English]

The historical potential of Qur’anic narratives in confrontation with contemporary hermeneutics and historicity

المؤلف [English]

  • Mohammad Reza Ghaemi Nik
Department of Social Sciences, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran
المستخلص [English]

In the Holy Qur’an, numerous Qur’anic stories are mentioned, but will these Qur’anic narratives play a role in the new Islamic civilization? To understand this position, this paper addresses the question: "What are the civilizational and historical capacities and imaginative aspects of Qur’anic stories in confrontation with human stories based on Western and contemporary hermeneutical imagination?" To answer this question, using a comparative study method, the focus has been on the hermeneutics and historicity of Martin Heidegger and subsequently the views of Paul Ricoeur. Heidegger, in explaining hermeneutics and historicity, considers the formation of Kantian categories of understanding as a product of generative imagination and introduces imagination in the faculty of judgment as reconstructive imagination. In Heidegger's view, understanding is formed through a hermeneutic circle between these two meanings of imagination, and hermeneutics and historicity replace traditional metaphysics and the transcendental subject. Continuing with an emphasis on the relationship between language, imagination, and narrative, by comparing the views of Heidegger and Paul Ricoeur, it is explained how, in contemporary Western hermeneutics, reality and truth are shaped under the influence of linguistic imagination. How do human imaginative narratives shape truth according to the imaginary forms of humans?